På svenska In English

Hur man mäter ett kullager
På de flesta lager så står modellbeteckningen på sidan av lagret och de flesta har beteckningen märkt med laser men dessa slits bort snabbare än den tidigare metoden där beteckningen var ingraverat i lagret.

Storlek på kullager
Varje kullager har en innerdiameter, ytterdiameter och bredd i den ordningen. De flesta lager är metriska i storlek, men kan också vara imperialistisk och ibland även en kombination av båda.

d = Innerdiameter
D = Ytterdiameter
B/T = Bredd diameter

Du kan söka på storleken 25x47x12 eller beteckningen 6005-2RS eller titta i någon av listorna på kullager. När du väl vet storleken så finns det lager med eller utan tätningar och det finns lager med mer eller mindre glapp än i standard kullager.

Exempel på storlek på kullager 6005 (se bilden ovan)
d = 25mm
D = 47mm
B / T = 12 mm

Det finns också en hel del olika typer av tätningar eller har ett större spel än vanliga lager.
RS = Plasttätning på en sida.
2RS = Plasttätning på båda sidor.
2RSH = Plasttätning på båda sidor.
2RU = Plasttätning på båda sidor.
DDP = Plasttätning på båda sidor.
2RSL = Lågfriktionstätning på båda sidort (för hög hastighet).
2RZ = Lågfriktionstätning på båda sidort (för hög hastighet).
LLUB = Tätning på båda sidor.
ZZ = Metalltätning på båda sidor.
2Z = Metalltätning på båda sidor.
C3 = Större spel än normalt.
C4 = Större spel än C3.
NR = För låsring

Exempel på olika beteckningar.
6005-2RS
6005-C4
6005-2RS/C3

Det spel som finns i C3 och C4 kullager betyder att kulorna i lagret har utrymme för expansion som behövs mellan den yttre och inre ringen på kullagret när motorn blir varm.

Om du håller i den yttre och inre ringen på ett kullager och gör en radiell rörelse så kommer du att upptäcka ett litet spel mellan de två ringarna. Alla standard kullager har ett litet spel och detta styrs av internationella standarder. C3 betyder alltså att lagret har större glapp än standard kullager och C4 betyder att lagret har större glapp än C3 kullager.

C3 eller C4 kullager används i motorer med höga varvtal och/eller med höga arbetstemperaturer och dessa lager gör att motorn går "lättare" och tack vare den lägre friktionen så ger motorn mer effekt. Alla motorer mår bra av att värmas upp till arbetstemperatur innan man börjar använda den men det är extra viktigt med motorer som har C3 och C4 lager. Om man inte värmer upp en motor som har C3 eller C4 lager så riskerar man ett lagerhaveri .

C2 = Mindre spel än normalt
C3 = Mer spel än normalt.
C4 = Mer spel än C3.